Konferensvärlden

Skrivet av Tanja Brandin | nov 30, 2010
Tidningen Konferensvärlden låg i mitt postfack idag när jag kom till Högberga. Jag blev glad. Speciellt när jag läste den. Astrids ledare - alltid lika briliant. Men sen då. Jo, man kan läsa att Högberga Gård har blivit +Klimatpositiv, man kan läsa två sidor om Högberga Vinfabrik och resan till Toscana, man kan läsa en helsida om Per Ribbing som är nyanställd på +Klimatpositiv. Per som ganska ofta kör sina event hos oss på Högberga Gård. Senast var det elsportbilen Tessla och nu den 6 december "Det Naturliga Stegets Framework",  med Karl-Henrik Robèrt. Adlén är med i "Tankar om Twitter". Göran som kommer köra 2011 års Trendrapport hos oss på Högberga Gård den 18 januari (fullbokat).

Inte är det slut där inte. Jag hade äran att åter få vara med i bloggpanelen. Denna gång i ämnet sociala media. Eftersom frågorna handlade om hur man använder sig av dessa kanaler i jobbet så svarade jag så här:

  1. På vilket sätt använder du sociala medier i ditt arbete?
    Bloggen är en viktig kanal i vår marknadsmix vilken fyller flera syften. Öka webbesökarantalet, öka antalet återkommande besök men den fungerar också som ett internt informationsforum. Bloggen bidrar till ökad träffbarhet i sökmotorerna vilket fungerar både varumärkesstärkande, driver nya besökare till sajten samt ökar försäljningen.

    Har du använt dig av någon bra app eller liknande i ditt jobb nyligen?

    Eftersom jag åker tåg till och från Högberga kan jag få en hel del jobb gjort med min iPhone under restiden. Google analytics app är perfekt. Med den analyserar jag den dagliga trafiken på vår sajt. Med Evernote sparar jag och håller ordning på allt från visitkort till bloggidéer. Eniros kartapp är också toppen för oss som inte gillar förberedelser men ändå vill hitta till vårt planerade möte på ”okänd” adress.

    Är Facebook bra eller dåligt att använda i arbetet?

    Facebook kan vara en fantastisk kanal om man använder sig av den på rätt sätt. Tyvärr tycks det ploppa upp företagssidor/fanpages som svampar ur jorden vilka inte verkar ha någon som helst strategi för sin kommunikation. Ett sådant felaktigt användande tror jag skadar varumärket mer än det stärker det. Frågor man bland annat bör ställa sig är; varför ska vi finnas i detta forum, vad ska vi uppnå? Hur skapar vi interaktion (om det är syftet) och hur får vi många att ”gilla” oss? Vad gör oss oemotståndliga och hur stärker närvaron på Facebook våra långsiktiga företags- och kommunikationsmål? Hur ska vi lyssna, tala, mäta osv.

Japp - så kan det låta.

/Tanja

Kommentar

  1. RadEditor - HTML WYSIWYG Editor. MS Word-like content editing experience thanks to a rich set of formatting tools, dropdowns, dialogs, system modules and built-in spell-check.
    RadEditor's components - toolbar, content area, modes and modules
       
    Toolbar's wrapper 
     
    Content area wrapper
    RadEditor's bottom area: Design, Html and Preview modes, Statistics module and resize handle.
    It contains RadEditor's Modes/views (HTML, Design and Preview), Statistics and Resizer
    Editor Mode buttonsStatistics moduleEditor resizer
      
    RadEditor's Modules - special tools used to provide extra information such as Tag Inspector, Real Time HTML Viewer, Tag Properties and other.