”Ge tillbaka. Det är jordens grej”
Hållbarhetsstrategi
En vacker dag ska vi… men vänta, det är ju en vacker dag. Hög tid att ge tillbaka till framtiden. Hög tid att förändra. Låt oss vända trenden och skapa lyckliga ringar på vattnet. Ge tillbaka. Det är jordens grej!
FN:s globala mål är vår tydliga vägvisare i arbetet för en hållbar utveckling. Vår Svanen-certifiering hjälper oss i vårt strategiska miljöarbete – och det är bra – men vi vill större än så.
På Högberga Gård har vi ett viktigt historiskt kulturarv att bevara men vi ska också ta ansvar för det arv vi lämnar efter oss till kommande generationer.
Från ord till handling. Tillsammans med våra intressenter; gäster, kunder, medarbetare och ägare, har vi identifierat de mest relevanta områdena för vårt hållbarhetsarbete. Riktningen är tydlig – Högberga Gård vill ge tillbaka, vill ge mer än det lilla extra och ska göra en skillnad. Vi lyckas genom att integrera våra prioriterade områden som en naturlig och närvarande del i vår vardag. Vi arbetar hjärtligt med de hållbarhetsfrågor där vi kan påverka som mest och använder oss av LEAN för att säkerställa utveckling och uppföljning. Vi gör. Vi berättar. För vi vill inspirera vår omgivning att följa.
To be or not to be! I historien om Högberga i framtiden, ser vi ett lyckligt slut där människor och natur åter lever i harmoni. Å denna lyckliga dag!
Hållbar utveckling
Globala målen
FN:s globala mål är vår tydliga vägvisare i arbetet för en hållbar utveckling. Vi har prioriterat och valt ut de målen som är mest relevanta för vår verksamhet. Två av dessa ser vi som våra hjärtefrågor nämligen; 1. Främja den biologiska mångfalden med fokus på hållbara ekosystem, 2. Kroka arm med lokala aktörer för samarbeten för en hållbar utveckling.
Våra långsiktiga hållbarhetsmål
Exempel på vårt miljöarbete
Vi väljer våra leverantörer efter deras miljöarbete samt vi prioriterar råvaror och förbrukningsmaterial efter miljömärkning. Vi kolsyrar vårt eget vatten, brygger egen öl samt tillverkar vårt eget vin och sparar på det sättet in utsläppen från leverantörernas transporter,
Våra byggnader värms upp med bergvärme och energin vi gör av med kommer från vattenkraft till 100 %. Vi minskar också vår förbrukning av vatten genom att vi har rätt blandare i våra badrum. All tvätt tvättas på ett svanenmärkt tvätteri.
Vi bidrar till att förenkla för våra gäster när det gäller elbilar genom att vi har åtta laddplatser för elbil.
Vi är engagerade i ”Ett Hållbart Lidingö”; Nätverket för alla som vill snabba på omställningen till ett klimat- och miljömässigt hållbart Lidingö i samverkan där det är lätt att göra rätt.
Goda arbetsförhållanden och arbetsmiljö
På alla våra avdelningar har vi en blandning av män och kvinnor samt en stor spridning av åldrar. Vi har anställda från olika länder och med olika kulturer samt människor med olika sexuell läggning. Vi välkomnar arbetsträning även från andra arbetsplatser på vår anläggning samt anställningar för personer med särskilda behov.
För att Högberga Gård ska utvecklas i rätt riktning och för att våra anställda ska få känna sig delaktiga så arbetar vi med LEAN, ett förbättringsarbete där alla är med och bidrar med idéer, både stort som smått.
Självklart är vi medlemmar i arbetsgivarorganisationen Visita och har därmed kollektivavtal med Hotell & restauranganställdas fackförbund samt Unionen.
Varje år utbildas all personal i HLR och brandsäkerhet – en trygghet för såväl gäster som för de anställda. På hotellet finns hjärtstartare.
Skip cleaning
Ni, kära gäster, har hjälpt oss att skapa goda och vackra ringar på vattnet. Genom att välja ”Skip cleaning av hotellrummet” har vi i steg 1 tillsammans samlat in 10 tkr till Race For The Baltic. Applåder!
Win-win matsvinn
Idag slängs en tredjedel av all mat i Sverige. Hotell- och restaurangbranschen beräknas stå för ca 10 % av detta matsvinn – vilket motsvarar 100 000 ton per år. Tillsammans kan vi ändra på detta.
Vår matfilosofi
På Högberga Gård arbetar vi utefter säsongens skafferi och med ett genuint hantverk för att framhäva råvarorna. Vår matfilosofi är enkel; Mat ska vara lagad med mycket kärlek. Vi arbetar för en hållbar matproduktion med så lite miljöpåverkan som möjligt och väljer lokala producenter så långt som möjligt.”
Mer från köket…
Kärlek, respekt, finess – Gott, vackert, enkelt
I köket arbetar vi utefter säsongens skafferi och med ett genuint hantverk för att framhäva råvarorna. Allt tillagas från grunden och hela råvaran tas tillvara. Vi har stor respekt för såväl våra gästers smaklökar som böndernas arbete och den påverkan matsvinnet idag utgör.
Vår matfilosofi är enkel; Mat ska vara lagad med mycket kärlek. Vi krånglar inte till det i onödan men lagar gärna onödigt god mat. Vi arbetar för en hållbar matproduktion med så lite miljöpåverkan som möjligt och väljer lokala producenter så långt vi kan. Den färska fisken kommer enbart från hållbara bestånd och styckdetaljer från betesdjur väljs med omsorg.
Valfrihet och kvalitet
Hos oss är alla måltider lika viktiga. Vi vill också ge dig som gäst möjligheten att göra ett ”hälsosammare val”. På frukosten har vi minskat det raffinerade sockret, på våra fikabufféer finns alltid frukt, nötter och smoothies bredvid de hembakta delikatesserna.
På lunchen är det ofta klassisk husman som tar plats på buffén och här finns alltid ett vegetariskt alternativ samt salladsbuffé. Precis som att vi har ett viktigt kulturarv att förvalta här på Högberga Gård vill vi också föra matarvet vidare. Middagen vill vi ska kännas som en liten högtid i hela sin inramning där upplevelse, stämning och kvalitet är våra ledord.
Specialkost…
För att vi ska kunna ge bästa möjliga service är det bra om vi får så
tydlig information som möjligt gällande ert sällskaps särskilda önskemål och allergier. Vår ambition är att alla, oavsett kosthållning, ska få en lika trevlig och minnesvärd måltid. Därför vill vi ha in era önskemål senast fem dagar före ankomst.
Detta är vad vi avser med specialkost och är det som ingår i våra ordinarie paket:
^ Allergikost såsom fågel – och köttallergi ersätts med växtbaserat.
^ Växtbaserad kost (vegankost)
^ Medicinsk specialkost – födoämnesallergier av olika slag. T ex gluten, laktos, ägg, mjölkprotein, fisk och skaldjur
^ Kulturell specialkost – matval utifrån religion och kultur; t ex griskött ersätts med växtbaserat.
ALLERGENER
De 14 allergena ingredienser som EU listar i sin lagstiftning är: Gluteninnehållande spannmål, kräftdjur, ägg, fisk, jordnötter, sojabönor, mjölk (inklusive laktos/mjölksocker), nötter, selleri, senap, sesamfrön, svaveldioxid/sulfit (mer än 10 mg/kg eller 10 mg/liter), lupin och blötdjur.
WIN WIN MATSVINN
Som ett led i vårt arbete att minska matsvinnet tar vi ut en avgift om 150 kr pp lunchtid och 300 kr pp kvällstid för oanmäld specialkost som beställes på plats och därmed orsakar ett svinn då en redan tillagad maträtt måste kasseras.
”Stolta som svanar”
Svanen
Stolta som Svanar! Så känner vi efter att åter igen (2023) ta emot diplomet efter att vi, med berömt godkänt, klarat Svanens nya tuffa krav. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Svanen har under senaste åren uppgraderat sina kriterier för hotell- och konferensbranschen med konsekvenserna att det blivit klart tuffare att få en miljömärkning. Helrätt tycker vi!
Här kan du checka in med gott samvete
Många frågar sig hur man kan göra en miljöinsats. Det är egentligen väldigt enkelt. Du som checkar in på vårt hotell har gjort det. Du har valt ett Svanenmärkt hotell – ett bra val för dig och ett ännu bättre val för miljön.
Målet – en minskad miljöpåverkan
Svanenmärkta hotell har tagit ett helhetsgrepp på sitt miljöarbete. Vi strävar efter att minska vår miljöpåverkan så mycket som möjligt. Därför händer det mycket bakom kulisserna hos oss. Allt från åtgärder för att minska energi- och vattenförbrukning till att öka vårt utbud av ekologisk mat.
Vad är speciellt med ett Svanenmärkt hotell?
Att bo på ett Svanenmärkt hotell betyder att du väljer ett hotell som tar ansvar och som klarat Svanens hårda miljökrav. Men det räcker inte med det. De hotell som blivit Svanenmärkta måste hela tiden utveckla sitt miljöarbete och arbeta för att bli ännu lite bättre. Svanen höjer nämligen sina krav kontinuerligt.
Alla detaljer räknas
Du kan se resultat av vårt miljöarbete på olika sätt. Alla i personalen är engagerade. Toalett- och hushållspappren är miljömärkta. Svanen ställer även krav på rengörings- och diskmedel. Vi källsorterar och återvinner och minskar vattenförbrukningen genom att vi bytt ut toaletter, vattenkranar och duschblandare. Vi ersätter glödlampor med lågenergilampor, vi har infört behovsstyrd ventilation och belysning samt värmer husen med bergsvärme.
Ensam julgran söker…
Insamling av julklappar till behövande barn. Under hela december kan alla som vill sprida extra julglädje lämna julklappar till behövande barn under herrgårdens julgranar. Hjälp oss att hjälpa.
Giving people ❤️
Årets julklapp från oss ska göra en skillnad. Tack Giving People för ert viktiga arbete för att inget barn i Sverige ska leva i utanförskap eller fattigdom. Självklart vill vi stödja er på vägen mot er vackra vision.
Te från Dilmah
Kvalitet i detaljerna. Vår restaurangchef Danielle brinner för hållbarhet. Dilmah är ett av de teer hon valt att servera våra gäster. Förutom att det är ekologiskt går delar av vinsten till att främja levnadsvillkor och miljö på Sri Lanka.